27 februari 2016

Agatha del 5

Back on track med Agatha!

Läste igår "Skospännet" och den är en av mina favoriter, mycket spännande och ganska komplicerad intrig. Och man märker tydligt hur krigstiden speglas i texten och handlingarna. Och språket var ju ställvis lite lustigt som till exempel användningen ordet "oomkullrunkeligt"! Har inte stött på det tidigare... Men texten i den här boken var ändå helt ok, ibland är översättningarna helt otroligt tröglästa.

Har här tills läst;

One, two, buckle my shoe (HP - 1940)
A Murder is Announced (MM - 1950)
The Mysterious Affair at Styles (HP -1920)
After the funeral (HP -1953)
Sparkling Cyanide (1945)

And then there were none (1939)
Appointment with Death (HP*  - 1939)
A Caribbean Mystery (MM* - 1964)
Murder on the Orient Express (HP - 1934)
Black Coffee (1998) har läst säker 5 ggr redan tidigare


Hela listan med böcker hittas till exempel här
*HP - Hercule Poirot
*MM - Miss Marple

Och avslutade just Caitlin Morans "Konsten att skapa en tjej" och som jag skrev tidigare tror jag bestämt att jag skall läsa om den på engelska. Den var bra, och jag kunde relatera bra till en del saker i boken. Insikten om att man bygger sej själv hela tiden bara för att riva ner igen. Och det tar inte slut i och med att tonåren tar slut. Det är nog ett konstant jobb, men man lär ju sej att känna sej själv bättre med tiden och då blir det kanske lättare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar