12 januari 2016

Americanah (och annat om att läsa)

Fick äntligen slutläst "Americanah" av Chimamanda Ngozi Adichie på jullovet. Den är så bra, så ögonöppnande och fin. Man blir väldigt tacksam över att överhuvudtaget lärt sej läsa när man läser den här boken, annars skulle man aldrig ha fått ta del av berättelsen. 

Och samtidigt inser man hur viktigt det är att läsa, att kunna ta del i berättelser och upplevelser som man annars inte ha någon möjlighet att vara med om. Jag väntar så på att mina barn skall upptäcka hur underbart det är att försjunka sej in i en berättelse. Båda äldre har lite läs- och skrivsvårigheter så det kan ta en tid, men det händer nog. Vi högläser för dem så gott som varje kväll, och både jag och sambon läser böcker regelbundet så förebilder har de nog.

Men boken alltså.
Den tar upp så många saker, öppnar upp så mycket om rasism, att vara annorlunda, att fly, att vara kvinna, att vara svart, att vara vit, att vara förälskad och att hitta sej själv. För mej som vit priviligera kvinna med så gott som inga kontakter till någon med annan etnicitet är den här boken ett måste att läsa. Och om du känner igen i föregående beskrivning ens lite, läs den.

Och nu håller jag på med Caitlin Morans "Konsten att skapa en tjej" och den verkar också helt bra, gillar hennes sätt att skriva. Läser den nu på svenska men tror att jag måste läsa den pånytt på engelska för språkets skull. Översättningen är nog helt bra, men känner att vissa poänger kanske går lite förbi och skulle vara bättre på engelska.

2 kommentarer:

  1. Jag älskar att läsa men har fastnat för storytel för tillfället. Det är så bekvämt att kunna lyssna på en bok samtidigt som man gör annat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har jag inte prövat, brukar nog lyssna på poddar men skulle ju gå lika bra med en ljudbok.

      Radera