3 juli 2015

Om hur jag ser mej själv

Och för att fortsätta på det där med att se sej själv i spegeln som jag slutade förra texten med...

Självbild. Min självbild.
Vriden. Som säkert de flesta kvinnors.

Det har ju varit rätt mycket på tapeten om att acceptera sej själv och sin kropp. Jag har alltid varit rund i formen. Jag har alltid trott att jag varit fet. Minns inte när jag tänkte tanken första gången, måste ha varit när jag var kring 10 år. Eller kanske till och med lite yngre.

Men så har det alltså alltid varit, i något skede accepterade jag det, att jag var fet. Vikt då 70kg på mina 169 cm = ingen chans att jag varit fet. Och i en tonårings tankar är fet=ful. Jag har egentligen aldrig känt mej ful, men i något skede accepterade jag det att det var så omvärlden såg mig.

Fet och ful.

För det fanns ju ingen chans att jag skulle kunna betraktas som något annat. När jag sen kom upp i den åldern att jag gjorde lite revolt mot föräldrarna (mamma) och färgade min fina irokes grön hade jag vant mej vid tanken att ingen kommer att attrahera sej till mitt yttre så jag kan lika gärna gå omkring och se ut som en julgran - eller alltså precis som jag vill.

Nu har man ju fått vissa insikter med åren och det kanske var meningen att det skulle vara sådär då. Men lite ledsen gör det ju nog mej. Eftersom jag alltid tänkt mej själv som fet har jag en totalt vriden självbild, som nog blivit bättre med åren. Men ändå vriden. Nu när jag väger betydligt mera känner jag mej som om jag alltid vägt såhär. Ser inte själv så stor skillnad i spegelbilden nu som för några år sedan när jag var 15kg lättare.

Tanken har ju nog nu utvecklats bort från det att se ut mera till det hur jag känner mej. Om jag känner mej bra så är det ok. Det att man rör på sej skall inte handla om att bli och se bättre ut, utan det skall handla om att börja må bättre. 

Och sen det där med vad andra tycker. Det spelar verkligen inte så stor roll. Och om man nu vill vara lite också representabel så är är det nog inte det yttre som är det viktiga, på riktigt - hemsk klische jag vet - men det är ju så.

Älska dej själv.


1 kommentar:

  1. Tror att alla människor och i synnerhet kvinnor i något skede av livet har en förvriden självbild. Så det var ett viktigt ämne du tog upp och modigt av dig att skriva det här.
    Själv kände jag mig också fet och ful flera månader efter skilsmässan, nu vet jag att det inte var på grund av kroppen maken lämnade mig - långsamt återfår jag självförtroendet.
    Du är fin som du är <3

    SvaraRadera