26 april 2015

Om shampo och änglar

Det är säkert redan nästan 2 år sedan jag skippade "vanlig" shampo och bytte till mer ekologisk eller shampo utan konstiga kemikalier. Det har fungerat hur bra som helst, håret blir rent och kanske till och med hålls rent längre? Brukar tvätta det ca 2ggr i veckan, använder knappt någo hårspray eller andra hårprodukter så behöver inte tvätta det oftare heller.

I november hittade jag Lush, eller hade ju nog hört om dem tidigare men då vågade jag mej på att lägga in en beställning. Beställde "Angels on bare skin" för min hud var i riktigt dåligt skick, och en shampobit. Schampon var lite av ett spontaköp, men ångrar inte. Lush produkter är ju inte helt ekologiska men de är helt och hållet vegetariska och nästan helt veganska.

Trichomanian-shampon testade jag först, och den var bra, fint för hårbottnen med kokos. Lite klumpig att använda var den nog ändå, jag skar loss bitar men den smulade ganska rejält och ibland kunde jag hitta klumpar av schampot i håret efter åt, inte så kul.


När den var slut handlade jag en bit "Lullaby". Mycket bättre konsistens! Och håller mycket längre, köpte biten i mitten av februari och på två månader har jag använt ungefär hälften. Och jag har ju ganska rejält med hår så det går nog åt. Den löddrar bra och tvättar rent dessutom doftar den ju super gott också. Lite tycker jag att den har torkat ut hårbottnen så nu ska jag testa med "Godiva". Den innehåller schersmin och kakaosmör så nu doftar mitt hår som en dröm. Ska se om den skulle vara skonsammare mot hårbottnen.

"Angels on bare skin" är sen riktigt riktigt rysligt bra. Min hud 30-års krisade i vinter och det var alldeles vansinnigt hur den var i dåligt skick. Måste ju bara ta och testa något tänkte jag, vanliga produkter verkade göra det bara värre så jag brukade köra lite NoPoo som jag svängde ihop själv. Men orka nu sen med de varje kväll? Så köpte "Angels". Det är en gåva från änglarna, super bra. Den innehåller allt möjligt smått och gott huden blir super len och mjuk.

Själv kommer jag nog inte att gå tillbaka till "vanlig" schampo mera. Finns ingen orsak, bitarna är ju kanske lite dyra i styckepris än en flaska från matbutiken men i längden blir det nog billigare eftersom biten håller längre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar