8 april 2014

Om ålder

Lyssnade på Snakk igår när jag var ut på länk.
Hemskt intressant om ålder. Det är bara en nummer. Alltså vad det står på pappret för nummer definierar ju inte hur gammal man är. Det är nog mera en frågan om inställning - känner du dej ung upplevs du ung och känner du dej gammal så upplevs du gammal. Eller så tror jag åtminstone. Och vad spelar det för roll då? Sen om du inte bryr dej så mycket om hur andra tycker att du borde vara så lättar väl åldersnojan, kanske det bara är noja över att inte passa in i den modell som du tror att det förväntas av dej? Det sysslar jag inte med, alltså att bry mej om att passa in.

Jag har nog inte åldersnoja. Jag älskar att ha födelsedag! Och att bli äldre, inte så att jag längtar efter det alls men det är helt kiva. Kan ju vara att jag inte skriver under det här om 10 år - men det är den tidens problem. Har liksom aldrig väntat på att bli vuxen, såklart att det har varit spännande. Men skillnaden på att var vuxen och att vara barn är väl inte så stor, och barn kan också vara vuxna om de måste. Du kan vara 8 år och måste ta ansvar som en som är äldre eller du är 28 och behöver inte ta ansvar alls. Kanske att vara vuxen är samma som att ta ansvar? När blir man gammal då? Kanske vid 80 år, men det finns ju sådana som är hemskt gamla och just passerat 60 och sen finns de de som är långt över 80 och inte är ett dugg gamla.
Alltså ålder är bara en nummer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar