7 juli 2013

Miniresa

För några veckor sedan bokade jag kryssning till Stockholm åt oss alla fem + mommo. Vi hade diskuterat saken från och till hemma och vi var nog lite skeptiska, för det första tycker jag inte kryssningar är något för barn och för det andra vill vi utsätta oss för påfrestningen att springa efter tre yrbollar tre dagar. Sen så pratade jag med mommo och hon ville så gärna komma med och saken var klar; vi ska till Stockholm.

Och bra gick det ju.
Inga stora katastrofer.
Men ingen direkt avslappnande semester.


Barnen var ivriga och Vincent förstod först kvällen före att vi skulle sova på båten. Och det var nog det han väntade mest på hela onsdagen. När vi kom ombord undrade han om vi inte snart ska gå och lägga oss, sen hittade vi lekrummet och att sova var inte mera först på hjärnan. Konferensutrymmet var om ändrat till lekplats och det fanns bollhav och en massa annat att pyssla med så det var där vi tillbringade största delen av tiden.



I Stockholm besökte vi Junibacken, och köade. Det var riktigt lång kö in, tror vi stod där en halv timme. Men det gick an och var nog värt det. Barnen var överförtjusta och gillade det verkligen, jag och sambon lite mindre för vi båda hatar trängsel. Men som sagt det gick an, vi tappade Vincent bara en par gånger och han hittades relativt snabbt. Och sen åkte vi Sagotåget och det var värt all köande och trängsel, var alldeles lyrisk och började böla när vi kom till delen om Bröderna Leijonhjärta. Oooh vad fint! Och bokhandeln i Junibacken är ju fantastisk, skulle ha kunnat köpa upp hela allting. Alla bästa barnböckerna och en massa leksaker och annat kul.

Sen var det över och vi gick till bussen och jag tyckte det var synd att vi bara hade så några timmar i Stockholm, skulle nog krävas minst en dag. Men barnen var åtminstone nöjda och de skulle inte ha orkat något mera för de somnade i bussen på väg till båten.

Hemresan tillbringade vi igen på lekrummet och jag gick loss  i tax freen - köpte bland annat mina första Essie nagellack och jestas vad de är bra!!

Alltså allt som allt var det en riktigt bra resa, det gick bättre än jag förväntat mej och barnen väntar redan på nästa gång.

3 kommentarer:

  1. Om ni hinner med en tur till till Sverige kan jag varmt rekommendera lådbilslandet i Nykvarn. Tog ca 30-40min med bil från Vikingterminalen. Skulle tro att J & V & M skulle uppskatta det, våra busar älskade det och inte ett knorr trots trötthet, de bara körde och körde. Vi var ju 6dagar på resa, men kom underfund att man nog bra skulle hinna dit också på en kryssning. Hur det är med publica medel till det stället, vet jag inte. Men kan varmt rekommendera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såg bilderna på Fb det såg ju jätte roligt ut! Tänkte att man kanske nästa sommar sku ta och göra en veckas stugsemester/camping i Sverige, beroende såklart på hur semestrarna passar ihop.

      Radera
  2. Oj, jag sku också vila till junibacken! Vad fanns det att göra där mera? Nästa år ;)

    SvaraRadera