16 april 2013

Läsa bör man, annars...

Det är hemskt roligt att Jeremy kommer upp i skolåldern och väntar med spänning på den dagen då han knäcker koden med hur man läser och skriver. Att läsa måste ju ändå vara en av de mest fantastiska saker man får lära sej! Att kunna försvinna in i en annan verklighet och att själv kunna skapa text.

Jag läser själv rätt mycket nu, efter en paus på många år. Som yngre läste jag och var med i bokklubbar och lånade böcker från bibban. Sen kom tonåren och jag visste inte vad jag gjorde. Men nu läses det ett och annat, vi har hållit fast vid att läsa god natt sagor åt barnen varje kväll. Vi kryper ihop i en säng och läser några sagor, ibland är det idylliskt och lugnt men för det mesta är det allt annat och någon hoppar på en, eller är missnöjd med saga eller vill sitta i famnen eller bråkar med en bror. Men tycker det ändå är viktigt att man tar den stunden att sitta ner och göra något tillsammans.

Marius har flera kvällar nu velat höra "Muminboken" — det är alltså "Hur gick det sen" och jag läser och han sitter (rätt så) stilla och lyssnar. Han gillar annars sagor som rimmar, "Vem ska trösta Knyttet" är också en favorit.

Nu ska jag fortsätta mitt äventyr med Bilbo, vi har just kommit till det ensamma berget...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar