6 mars 2013

Sådant som jag inte förstår

Vad jag nu funderar på.
Finska vs. svenska i finland.

Har ännu också hemskt svårt att förstå varför det är en nackdel att kunna de båda officiella språken. Och varför det gör det svårare att lära sej flera språk om man läser svenska. Jag kan bara inte förstå.

Det förstår jag att det kanske inte så ofta händer att någon i t.ex. karelen i praktiken behöver svenskan varje dag. Men förstår inte varför det är en nackdel att ändå kunna språket. Att kunna läsa, skriva? Ei tajuu.

Det är redan mycket svårt att få svenskspråkig betjäning. Och om det råkar sej att de få som kan svenska inte är anträffbara är man illa tvungen att klara sej på finska. Jag förstår inte heller det hur det skull gynna svenskan att man drar ner på möjligheterna att läsa språket i de finskspråkiga skolorna.

Jag skulle gärna förstå, men ingen har ännu förklarat det åt mej så att det skulle ha gått fram. Jag är väl bara tonttig.

Hejar på min systers Åländska sambo som knappt pratade någon finska när han flyttade till fastlandet för 4 (?) år sedan, nu pratar han riktigt bra! Fantastiskt! Och svårt? Om man vill är det möjligt. (Fast kanske jag där svarade på mina funderingar).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar