20 februari 2013

Om vår femåring

Vi var ju med Jeremy till Habben för en månad sedan. Det gick så bra! Helt underbar personal där, riktigt bra. Och nu fick vi utlåtandet av talterapeuten, hon tyckte det inte behövs talterapi just nu och att han är lite sen i utvecklingen och på sådan nivå som tvåspråkiga barn brukar vara. Alltså helt så som det kan tänkas vara eftersom han ju är helt tvåspråkig. Hans utveckling har tagit stormsteg framåt under hösten/vintern - nu skriver han sitt namn själv utan modell, känner igen vissa bokstäver och är intresserad av ord, ritar alla möjligt former och gubbar. Han jobbar aktivt med gruppassistenten på dagis och det är ju helt underbart att han kan få hjälp nu när han behöver. Så brukar han jobba med specialbarnträdgårdsläraren också.

Mycket av det som kom fram på Habben var att han nog kan saker men är kanske lite osäker och gör inte allt ännu enligt ålder. Men så har han ju alltid varit, att han skall ha allt så perfekt med första försöket att han inte ens ids försöka för han är rädd att det inte går som han tänkt.

Det som jag tycker att är lite lustigt; berättade på Habben (i januari -13) att han lärt sej skriva sitt namn själv under vintern, och de tyckte där att det var tidigt och mycket duktigt av en 5½åring. Medan spec.btgl som gjort KEHU-testet (i oktober -12) noterade att det var oroväckande att han inte ännu kunde skriva sitt namn utan modell. Alltså vad? Hur skall det nu vara? Jag lärde mej inte skriva mitt namn förrän på första klassen, och det var strängt förbjudet att "lära" barn något före de började skolan. Att sådant. Kan ju säga att jag klarat mej rätt bra fast jag inte kunde skriva mitt namn som femåring.

Och så har jag anmält honom till förskolan!! Hjälp!

2 kommentarer:

  1. Det är nog så olika hur man ska bedöma. Man måste se till helheten! 5-åringar bör nog kunna skriva sitt namn, men det behöver ju inte bli helt rätt . Det är inte helt ovanligt att barn även i första klass skriver namnet lite tokigt, svängda bokstäver osv. Jag tycker inte att man ska bedöma något barn utifrån en sån sak, det är bara en del av hundra saker. Alla är olika, så är det!

    Bra att det går framåt! Det är ju bra att de har honom under kontroll så att han kan få hjälp som verkar positivt på framtiden. Om skolorna där nere hänger med i det moderna (hehe) så kommer han att skriva mycket på dator redan i förskolan och de första klasserna.


    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla har ju olika saker de är bra på, Jeremy lär sej rätt snabbt när han kommer på hur han skall göra. Det är riktigt bra att få hjälp, och Jeremy gillar att göra olika uppgifter men tröttnar ganska snabbt speciellt när han kanske inte riktigt förstår vad han skall göra.

      Är ändå glad att vi väntade lite med allt. Fick ju rekommendationen att börja utreda det här redan vid fyra års granskningen, tycker ännu som då att det var lite väl tidigt.

      Radera