11 december 2012

Mitt och ditt

Det är svårt för mej att förstå varför vi skall skilja på t.ex. svensk och finsk kultur i Finland. Det är ju allt kultur i Finland. Alla är välkomna att ta del av det kulturella utbudet som intresserar och om man inte är intresserad är det onödigt att stå och snyrpa på näsan åt det. Hur man än vänder på det kommer traditioner och kulturer att blandas hejvilt och att då börja skilja på ditt och mitt (och vem får gör vad) är bara dumt.

Jag tycker också att det här med att t.ex. vara stolt över att tillhöra en nationalitet är lite pinsamt. Såklart din bakgrund spelar in på att forma den du är men högst troligen har inte nationaliteten så stor roll - mera din näromgivning och sociala nätverk. Kanske att tänka sej att specifikt tillhöra en nationalitet till och med gör mera illa än nytta med tanke på självbilden?

Jag kan inte säga att jag är stolt finländare, eller finlandssvensk. Jag vet inte varför jag skulle vilja göra det, inte för att det skulle vara direkt dåligt att identifiera sej så men är det nödvändigt? Varför skall varifrån du kommer vara mera intressant än vem du är och är det inte snävt att tänka att den du är, är därifrån du kommer?

2 kommentarer:

  1. Jag har faktiskt också funderat ganska mycket på detdär nu när jag bor utomlands och träffar folk från många olika länder. Själv har jag inget behov av att "skryta" över Finland och påpeka att det helt klart är det bästa landet, medan andra igen verkar helt sjukt patriotiska och bara vill lyfta fram allt det goda som det egna landet har att erbjuda. Och helt som du säger, ens hemland ger inget mervärde till vem man egentligen är som person. I internationella sammanhang är det alltid en utmaning att bevisa att den finska stereotypen inte stämmer in på alla. /joe

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stereotyper är så tråkiga, förutfattade uppfattningar - usch. Såklart man kan berätta om hur det är där man kommer ifrån och vad man tycker att är bra, men det är ju skillnad på hur man gör det. Olika kulturer är ju jätte intressanta och det är intressant att höra hur andra har det. Men "skryt" är inte kul.

      Radera