30 november 2012

Om barn - flickor och pojkar

Ta och läs den här kolumnen på Hesarin. Så sant!
Barn ska vara barn, alla barn är olika - det finns vilda flickor och lugna pojkar och vice versa. Inte rätt att tygla barn till förväntade roller. Min nya favoritbloggare Charlotte skriver bra om snälla pojkar. Ännu har mina tre inte fattat att deras värld är indelad i flickor och pojkar. Jag har sällan hört dem säga att något är för flickor och något för pojkar. Det är bra, hoppas det får vara så ännu länge.

Det är ju också ganska intressant att det är så stark indelning när man är barn, man blir liksom lärd att det finns två läger och det finns olika förväntningar på dem. Så sen när man är kring 20 år märker man plötsligt att det kanske inte är så svartvitt och sen måste man lära sej allt om? Att förväntningen på kvinnor och män i vardagen är ganska lika.

1 kommentar:

  1. Jag läste artikeln också igår och tänkte att det är precis som jag tänker. Så ska det vara! Ofta har jag blivit provocerad av hennes tankar men nu höll jag bara med. Låt barn vara barn och hjälp dem bli vuxna.

    SvaraRadera