15 augusti 2012

Om att se ut

Jag är med i en FB-grupp för spaltfamiljer. Oftast är det mammor som skriver där, och oftast handlar det om barn som är under skolåldern eller i skolåldern. Helt bra det ju, att man kan skriva och pejla lite tankar och fråga råd.

Spalt är ju oftast en synlig åkomma; ärr vid läppen, sneda tänder, tandställning, sned näsa på något sätt osv. Kirurgerna är skickliga och syns det knappt att det någonsin har varit något snett när alla operationer är över - men trots det, så i något skede syns det. Och det här med att bli retade är ju tyvärr också vanligt för spaltbarn. Och som alla vet är utseendet tydligen det som man värderar stort (mest).

Jag såg för en tid sedan på att några flickor i tonårsåldern hade laddat upp bilder på sej själv på sidan, spaltbarn som de var. Inget fel med det, de berättade lite om sej själv och sin spalt. Det jag reagerade på var att första kommentaren till bilden var om utseendet. Sidan är full med föräldrar som är oroliga över hur deras barn kommer att bemötas, för att deras utseende inte är inom normen, och sen kommenterar de genast utseendet på flickorna och späder på uppfattningen om att det är det som är viktigt. Alla får ha sin åsikt men det finns säkert andra sidor som man skulle ha kunnat kommentera än det att flickorna var vackra.

Och sen det att inte en endaste en pojke med spalt har laddat upp någon bild. Inte en enda.

Det här funderar jag på.
Kan vi alla sluta nu med att fokusera på utseendet och fokusera mera på det som är på riktigt viktigt.

PS. lite som den där modelltävlningen som ett företag ordnar. Att ordna tävlningar i skönhet för kvinnor i större storlekar för att ta fokuset bort från utseendet är ju att skjuta sej själv i foten. Om man vill ha fokus bort från utseendet ska man låta bli att ordna sådana över huvudtaget. Det går inte att tävla i skönhet.

4 kommentarer:

  1. Vi måste komma ihåg att, hur det än är i tonåren, så ligger skönhet i betraktarens ögon i det vuxna livet (hos de flesta då..)!

    Fast jag kan inte annat än hålla med om att det sätts allt för stort fokus på utseende idag. Är glad åt att jag själv iallafall kommit fram till att det är insidan som är (MYCKET) viktigare! Intelligens, humor och artighet är de viktigaste egenskaperna för mig och då menar jag inte en ny parter utan hos alla, hehe :) Jag kollar sällan på utseenden nuförtiden, bara om det är något extra i ögon stickande ;) Hoppas att mina barn inte opererar brösten eller sånt. Vågar ju knappt tänka på hur idealen ser ut om tio år. Pappa betalar INTE...

    SvaraRadera
  2. Ps. Vincent är ju hur söt som helst!! Hans glada lynne gör honom till en riktig gullegris och han kommer även vara omtyckt som äldre ska du se, oberoende av hur mkt ärren skulle synas.

    SvaraRadera
  3. Vincent är helt bedårande! Hans personlighet är helt fantastisk! Tror inte han kommer att ha problem (och hoppas att jag har rätt). Han har jätte lätt för att bekanta sej med andra barn och leker bra tillsammans med vem som helst. De äldre flickorna på förra dagiset hade alltid med honom i deras lekar, och han lekte såklart helhjärtat med dem.

    SvaraRadera