18 juni 2012

Fed up

Jag är trött på kött.

Det är helt omöjligt att äta vegetarisk lunch i Lovisa. Ibland kan det finnas någon soppa eller annan rätt men oftast inte. Och detta lilla dillemma har lett till det att jag hela vinter har ätit kött två gånger per dag eftersom vi ofta lagar middag till kvällen hemma.

Det är alldeles för mycket. Orkar inte med det mera. En gång per dag skulle räcka mer än väl för mej, sku ju kunna dra ner det ytterligare om det inte skulle vara en mission impossible när det blir lunchdags. För veckoslutet planerade vi (jag) in vegetarisk mat.
Det blev billigt.
Jätte billigt.

Var helt ifrån mej när jag betalade - har nu aldrig betalat så lite för kakingredienser+mat. Handlade dessutom en del ekologiska produkter och de var snäppet dyrare, men värt det. Man måste ju kunna prioritera och välja var man stramar åt och var man sätter sina pengar. Efter att ha läst "Matens pris" har jag verkligen ingen lust att köpa vaccumförpackat maletkött från kyldisken... Kanske dags att lägga in en beställning hos förriga grannen.

6 kommentarer:

  1. japp, kött e överskattat och tar för mycket av vår planet! (försöker fortfarande övertyga robbe.. :P) Läs Oikean ruoan puolesta av Mikael Pollan och Döden i grytan av Nilsson och Ennart! Man lär sig att kött e både miljövidrigt och ofta annors också vidrigt... åtminstone det som säljs i affärer. Men älgkött säger jag inte nej till, de e ekologiskt och naturligt kött. I böckerna står också en massa annat om vår västerländska matkultur som är ganska hemskt. Själv försöker ja i mån av möjlighet och ork välja otillagade råvaror, ekologist och myky grönt, och närproducerat förstås. Ja e dessutom interesserad av raw food, å tror att vi mår bättre av att äta oupphettade grönsaker, eftersom så myky i dom förstörs av tillagning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jejee! Jag hejar på både dig i Niffe! <3

      Radera
  2. Jag tror också att man inte riktigt på riktigt förstår värdet av kött. Det har blivit alldeles för billigt och produktionen har blivit alldeles för massiv. Man skulle måsta ta mera ansvar för vad man sätter i sej, både med tanke på egen hälsa och naturens.

    "Matens pris" tog upp det att allt håller mera på att gå tillbaka till att man skall producera så mycket som möjligt själv. Tycker jag att är lite ironiskt, min familj hade ju slaktdjur före EU kom och gjorde det omöjligt för oss att ha dem... När jag var liten så var vi ganska självförsörjande - grönsaker, bär, kött etc. kom allt från egen gård - mjölken från grannen. Och jag är ju inte lastgammal ännu, väl?

    SvaraRadera
    Svar
    1. mm, det är ganska hemst hur snabbt allt kan förändras. Döden i grytan tar också upp hur svinuppfödningnen i Polen förändrades från en massa små gårdar till storskaliga bruk på bara några år efter EU - pågrund av skärpta hygienkrav som inga småbönder klarade av. Samma sak i Rumänien, svinbönderna minskade med 90% på fem år! Vad blev resultatet? genmanipulering, massupfödning, lidande djur och pest! plus att det inte mer är polacker som äger djurgårdarna, utan utländska stora bolag som kammar hem vinsterna. Polackerna själv får dras med nedsmutsade vattendrag med både e.coli å streptokocker och övergödning. Smittrisken ökar och resistenta bakterier uppstår p.g.a. så stora massor av djur på så små ställen. Blir upprörd bara av att skriva dehär :S

      Radera
  3. Sakura i servicehuset Esplanad har alltid ett vegetariskt lunchalternativ. Lönar sig att pröva.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag råkade se det igår när jag kollade lunchalternativ. :)

      Radera