25 april 2012

Svenska och finska

Idag på dagis blev det tal om språk - pojkarna är tvåspråkiga trots att vi bara talar svenska hemma. Vincent talar hemskt mycket finska. Vilket jag tycker att är fint! Bra att de klarar sej på båda. Jeremy talade tidigare mera finska nu har han bytt så att han pratar svenska med de som pratar svenska åt honom och vice versa med de som pratar finska.

Men alltså blev tal om språken på dagis. Och att de styr till svenska, uppmanar barnen att tala svenska när de leker etc.. Vi gick inte in på hur de gör de, bara att de gör det och påminner barnen att de ska tala svenska. Nåjaa, avfärdade det med en axelryckning och tänkte att det är ganska naturligt eftersom det är en svenskspråkig grupp. Men...

Sen kom jag hem och berättade det åt sambon. Varpå jag liksom anade en liten problematik. Vad exakt sägs åt barnen och hur uttrycker man det? Vad lär sej barnen och förstår de varför de uppmanas tala svenska? Hmm? Våra barn har alltid lekt på finska, det har varit deras "lekspråk". Jag lekter på "rikssvenska" när jag var liten, det var en lek grej. Och om de nu uppmanas skrota sitt "lekspråk", hur går det? Och är det fel om de leker på finska när all annan "ledd" verksamhet går på svenska?

Lite funderingar bara.
Också med tanke på spårkklimat diskussionerna i landet för tillfället.

3 kommentarer:

  1. Vet ju inte hur de gör när de "styr" till svenska men kan tänka mig att de gör det på ett ganska diskret vis, typ kommer in i leken och börjar prata svenska själva (så skulle iaf jag göra).

    Det finns säkert en rad orsaker till varför de gör det, t.ex. kanske de tycker att det är bra för Vincent att öva svenska istället om den är svagare? Om ni vill att barnen ska gå i tvåspråkig grupp så borde ni söka till någon språkdusch eller dylikt... Dagis är trots allt, förutom ett lekis, en förberedelse inför skolan, och nuförtiden sätter man ganska stor vikt vid språkutvecklingen redan där. Tidigare var dagis som en förvaringsplats, men inte längre. Och ni har säkert tänkt att barnen ska gå i svensk skola, eller? Jag tycker däremot att barnen ska få leka på finska om de så vill, och om de gör det naturligt med någon kompis. Spelar man spel i grupp eller så, så är jag av annan åsikt.

    Vet inte, men jag upplever att du inte litar på dagispersonalens kompetens. Det är inte helt ovanligt att vissa har svårt för att låta någon annan "veta bättre" om ens barn, men du måste släppa det! Det är det där de är utbildade till! Visst kan de göra fel, men om det är något du inte förstår så ska du fråga direkt, inte grubbla!

    Byter de annars till hösten?

    SvaraRadera
  2. Ps. Nu utgick jag ju ifrån att V & J ändå pratar en del finska förutom i leken.

    SvaraRadera
  3. Litar fullt på att personalen vet vad de gör. Blev bara och fundera på det, är van att ifrågasätta saker! ;) Det är ju inte en tvåspråkig grupp - och det är helt bra att barnen går i svenskspråkig grupp. De kan/lär sej nog finska till vardags riktigt bra.

    De byter dagis till hösten så det blir ju helt nytt med nya skötare etc. Jag har nog varit helt super nöjd med hur det har varit nu, förutom det där med påskmaskeraden... jaa och tisdagens picknick som de glömde att berätta åt oss om, men det bad de om ursäkt för...

    Barnen trivs och jag tycker vi har bra kontakt med personalen. :)

    SvaraRadera