20 januari 2012

Om att bli, om att vara

Nu med en månad av arbetslivet bakom kan jag inte säga annat än att jag trivs. Det här passar mej just nu, för tillfället åtminstone. Vet inte hur länge jag kommer att jobba, mitt kontrakt tar slut om ett och ett halvt år och sen är det lite öppet igen. Möjligen får jag mer jobb eller så får jag söka något annat.

Det är ingen panik med det. En dag i taget bara. Jag hade nog inte tänkt mej att jag skulle jobba inom den här branschen men å andra sidan hade jag inte tänkt ha mitt första barn när jag var 20 heller. Alltid blir det inte som man tänkt sej, och ofta - om man bara tillåter det - blir det 1000 gånger bättre än man tänkt sej.

Fokus ligger på vad man "blir när man blir stor" - det är ju lite avigt. Egentligen borde ju fokus ligga på vad man är för tillfället. Tanken om att man som kring 20-25 åring skall ha sin framtid klappad och klar och ha ett yrke och utöva just det yrken tills man närmar sej 80 år är ju inte realistiskt. Man lär som länge man lever, då är det ju omöjligt att stanna på samma ställe i 60 år.

Jag har ganska klart för mej vad jag gärna skulle vilja pröva på för något gång i framtiden. Men jag har inte bråttom - man måste leva i nuet. Om man bara kör på framåt och glömmer var man är just nu, så kör man slut sej, kommer fram till målet och märker att man missat en hel del på vägen. Det är ju inte målet som är huvudsaken, det är ju vad man gör på vägen!

Jag ångrar inte saker som jag gjort, alla erfarenheter har gett mej något. Mera ångrar jag de saker som jag låtit bli att göra. Som tur är de inte så många, man skall ta chanserna när man har dem.

3 kommentarer:

  1. Så sant! Tack för det inlägget! Jag har velat hela kvällen på vad jag ska föra i höst, men nu känns det ganska klart att jag tänker stanna hemma ett år till.

    SvaraRadera
  2. Varsågod! Bra att jag kunde hjälpa till.

    SvaraRadera
  3. Nå just så är det ju!
    Jag har lite,lite ångest. Vet fortfarande inte vad jag ska göra då minstingen blir tre men tänker nog försöka klara mig hemma till dess fast det är skralt nu..

    SvaraRadera