14 december 2011

Om två språk

Mina barn är helt tvåspråkiga trots att vi endast talar svenska hemma. Både Jeremy och Vincent har börjat tala finska som riktigt små. Pojkarnas farfar talar finska med dem och tydligen har det fastnat mycket bra. Vincent talar nästan bara finska för tillfället - precis lika som Jeremy i samma ålder.

För oss har det alltså räckt med en person som talar finska för att de skulle lära sej språket. Förstår då inte varför barn skulle vara tvungna att gå i tvåspråkiga skolor etc. för att lära sej det andra språket. Säkert skulle det ha en del andra positiva effekter också, men jag vet inte att bara ha det som en språkfråga är ju dumt. Och allt skall inte skuffas över på skolorna heller, har inte föräldrarna skyldighet att erbjuda sina barn möjligheten att lära sej det andra språket? De flesta svenskspråkiga föräldrar jag känner är väldigt måna om att se till att barnen också får höra finska och lära sej det.

Det är ju svårt att undvika finska i finland, det lyckas ju om man vill men det är ju inte så fiffigt. Att undvika svenska är ju sen lättare...

Det var annars finskan som var ett "problem" enligt den finskspråkiga lekistanten. Jag hade så svårt att förstå vad problemet egentligen var, och troligtvis visste hon inte riktigt själv heller vad hon menade. Som jag uppfattade det ville hon  att Jeremy inte skulle tala finska i lekis och att vi måste överväga att sätta honom i finsk förskola eftersom hans finska är, enligt henne, starkare än svenskan. Jag blev bara paff och smått arg. Jag väntar ännu på en ursäkt av henne.

2 kommentarer:

  1. Aj har hon inte bett om ursäkt för det ännu??

    Jag, som inte kan prata finska, är nog väldigt glad åt att mina barn får gåvan att bli tvåspråkiga. Jag har alltid velat kunna finska eftersom allt blir så mycket lättare i det här landet om man är tvåspråkig.

    Det är ganska intressant att era barn har starkare finska än svenska. Alma pratar ju nästan aldrig finska ens med Jussi :D Hon kan ju språket (ja vem vet egentligen? haha), men hon vägrar helt enkelt att prata om han inte lirkar eller låtsas att han inte förstår eller hör. Barn lär nog sig på så olika sätt. Men jag tror att det är få barn som har fafa på andra sidan gården också som i ert fall, de har väl varit lika mycket där som hemma, typ :D

    SvaraRadera
  2. Nej, ingen ursäkt ännu. Men vad jag förstod så vet hon inte riktigt vad hon skall be om ursäkt för och hade inte förstått varför jag blev så upprörd...

    Det har nog varit bra att ha dem så nära, det var riktig lyx. Jag trodde att finskan skulle lida av det att vi flyttade med det verkar inte så, och det är ju bra.

    SvaraRadera