29 december 2011

Julen; om att måsta

Traditioner. De ger en trygghet, man vet vad som kommer att hända. Kontinuerligt.
Men.

Det är bra att bryta upp och ändra mönster. Att skapa nytt. "För att vi alltid gjort så här" är inte ett bra argument för att fortsätta som man alltid gjort. Ingen kommer framåt om alla bara gör så som de alltid gjort, vi rotar fast oss så hårt att vi inte kommer loss.

Jultiden är full med traditioner och det är fint, men kan bli tungt. När jag var yngre var det hemskt viktigt för mej att julen hade ett bekant mönster. Att allt gjordes precis "rätt" - pepparkakorna skulle vara tunna och granen kläs på ett visst sätt, julaftonen skulle firas hemma, vissa människor skulle finnas med på julafton och maten skulle vara just rätt. Jag hade grym ångest när jag första gången firade julen någon annanstans. Jag funderade på det redan långt före julen och var rädd för att allt skulle gå "fel". Kanske det sattes lite väl mycket tyngd på hur allt skulle vara för att lyckas och bli rätt?

Nu känns det väldigt bra. Jag har släppt alla "måsten" och gör precis hur jag tycker och tänker inte så mycket på "för så har vi alltid gjort". Det är roligt att kunna bygga upp eget! Det spelar ingen roll om pepparkakorna är tjockisar eller om det inte finns ugnsstekt skinka på julbordet, det är ju inte det som gör julen. På riktigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar