14 november 2011

Uppdatering

Uppdaterade fliken "Om spalt".
Vincent är en liten kämpe. ♥

4 kommentarer:

  1. Visst är han!:)

    Angående spalten så har jag läst i många böcker, och fick även höra från BM att gomspalt oftast beror på att kvinnan intagit för lite folsyra i tidig graviditet?! Fast ja, man ska väl inte spekulera alls. Det finns så mycket som kan gå snett fast hur "rätt" man lever.

    SvaraRadera
  2. Det kan bero på det. Det är inte alls säkert. Att säga att det oftast beror på det är nog att ta i, verkligen. Men folsyra är mycket viktigt för fostret. Jag var nog extra noga med folsyran nu när jag väntade Marius...

    Vi spekulerade med en del mammor i en stödgrupp att det kan bero på inflammation i kroppen. Flera hade haft rejäla flunssor just i de tidiga månaderna. Men igen, inget är säkert. Det händer om det händer.

    Jag tycker det är hemskt att säga att mammorna "orsakar" sådant här genom att inte äta eller äta det ena med det andra. Som om man inte redan är tillräckligt fundersam utan att någon kommer och pekar ut en...

    SvaraRadera
  3. Hoppas att du inte tog illa upp, jag menade ju det inte alls så! Som sagt, det är helt onödigt att ens spekulera i orsaker. Man skyller ju säkert lätt på sig själv om något är "på tok" med barnet, men det borde man ju inte göra såvida man inte har festat o dylikt då under graviditeten. Vi (du och jag) har nog haft en otrolig tur med våra barn om man tänker på hur mycket olika saker som kan "gå fel".... Till att tur är ju gomspalt en av de lindrigare grejerna om man tänker på allt som finns....

    SvaraRadera