31 oktober 2011

Suget - LCHF

Jag har slarvat med kolisarna - länge. Det leder till att jag har det där sötsuget som gör mej till ett bottenlöst matvrak. Det sjunker hur mycket som helst. Mättnadskänslan finns inte - eller finns, men körs över av sötsuget.

Efter att jag börjat äta mindre kolhydrater har jag märkt vad det betyder att vara mätt och hungrig. Jag kan skilja på tillstånden och äta när jag är hungrig! Så konstigt som det låter så är det inte helt självklart. Men mycket kolhydrater håller jag upp en konstant mättnadskänsla eftersom jag konstant äter. Och jag kan inte mera avgöra när det är sug och när det är hunger.

Jag lär mej hela tiden. Kroppen lär sej - hjärnan lär sej. Det är psykologiskt också, man skall äta allt man tar och så vidare - det är kämpigt att komma bort från det tankesättet. Men det går, sakta men säkert.

Kollade vikten, den är samma som för en månad sedan. Bra.

3 kommentarer:

  1. Skoj att vikten hållit den samma :). jag har själv lite samma problem när jag inte följer GI men försöker hålla ner godis suget så gått det går.

    SvaraRadera
  2. Intressant tanke detta med att var mätt på olika sätt. Jag har nog kört vissa måltider med LCHF. Idag då jag var till mamma och äta, så visst är det gott med potatis då man inte äter det ofta, men nu sitter jag och är sugen på ngt före jag går och lägger mig. Är jag hungrig, vet inte?

    Bröd till frukost äter jag och kommer nog bara köra sporadiskt detta då det finns behov. Just nu gör jag det för att det är gott och småätandet har minskat.

    SvaraRadera
  3. Godiset är det nog inget problem med, vi har nästan aldrig det hemma. Det är brödet som är fallgropen! Jag skulle kunna äta hur mycket bröd som helst...

    SvaraRadera