26 oktober 2011

Puss och kram

Hemma!
Slut pratad och nöjd.

Och fundersam.
Gillar nog kramar, men att kramas när man hälsar blir ibland bara konstigt. Och om jag inte är van med att personen jag hälsar på kramas, blir jag smått ifrån mej. Och även om jag är van med att personen hälsar med en kram, kan jag bli piku lite ifrån mej.

Lite mera pinsamt blir det om jag redan hälsat och trott att "riten" är över och börjat prata något annat och det sen ännu skall kramas. Hur skall man riktigt göra? 

Jag känner mej sen som en totalidiot som inte fattade att man skall kramas när det hälsas. Och man kan ju inte sen låta bli att kramas, då blir det ju bara riktigt oartigt och fel.

Tur så har jag inte råkat ut för kindpussar...

3 kommentarer:

  1. Med all risk för att låta väldigt gammaldags så tror jag kindpussande är en grej som hänger ihop med samhällsklasser. T.ex. i vår släkt, en inbiten överklass helsingforssläkt sedan 200 år med kulturpersonligheter och politiker, har vi alltid kindpussats, man kindpussar sina småkusiner, tanter, pysslingar, brorsbarn, ALLA. Mina föräldrar har alltid kindpussat deras vänner. Man växer in i det. Nu kindpussar jag mina vänner varje gång vi ses, oberoende av kön MEN om jag vet att personen inte har ett dyft "brunnsparksblod" (INTE MITT UTTRYCK!) så blir det en kram automatiskt. Det går på intuition och är ett fenomen jag inte kan förklara och efter många disskusioner med mina vänner vet jag att jag inte är den enda som tycker så. Men var snälla inte rädd för kindpussar!

    jag vet att det låter klumpigt, kommer ut på ett mycket mer snobbigt sätt än jag menar så hoppas att jag inte förargar eller låter som "bättre folk" men dethär är en grej jag funderat mycket på. kanske från lite annat håll men men...

    SvaraRadera
  2. Nej, nej, inte är jag rädd! Men vet inte hur jag skulle reagera, skulle säkert vara lite obekväm med det. Men det är ju en sak som man vänjer sej med.

    SvaraRadera
  3. Var har du varit egentligen?:) Nä, jag har som tur aldrig råkat ut för kindpussar heller, men jag förstod att det är ganska vanligt där i Hesatrakten, såg det ganska ofta.

    Jag kramar vänner jag inte sett på länge eller när någon är speciellt förtjänt av en kram, men inte annars. Tycker inte om när halvbekanta kommer och kramar, de kommer för nära in på mitt revir...

    SvaraRadera