14 oktober 2011

Jobbet kallar, snart

Fick vattenräkningen idag. Pengar kommer och pengar far. Och i vår far det ännu lite mera pengar när vi börjar amortera.

Där av började jag fundera på jobb idag. Det känns komplicerat. Eftersom jag "bara" har en grundutbildning inom mediabranschen blir det kanske lite kämpigt, lägg till där att min enda "riktiga" arbetserfarenhet är grillkiosk jobb och kassatant. Jag menar, jag räknar med en lön på max. 1500€ i månaden - om jag har tur. Det är ju ganska lite.

Så räknar vi eventuell (egentligen hemskt sannolik) dagisavgift för tre barn, när familjens inkomster är kring 3000€ i månaden. Alltså kring 300€ för tre barn/månaden, såhär snabbt räknat. Lånen går på lite mer än 1000€ i månaden och sen mat kostnader etc. är kring 900-1000€ i månaden och då har vi kring 600-700€ kvar, och därifrån skall betalas försäkringar, vatten, el, avfalls avgift, kläder och annat liknande. Det går väl?? Men alla har det kämpigt och vi har haft det lyxigt tills nu. Om vi skulle ha varit riktigt smarta skulle vi ha kunnat spara en helt fin summa på de här 4 åren - men det är lätt att vara efterklok.

Och nu när jag är inställd på att börja jobba vill jag det verkligen. Men vill ju också att det skall löna sej - att jag får något ut av det också. Jag har varit hemma nu i över 4 år och det räcker - det har varit givande och roligt, men det är slut med det nu. Det är dags för något nytt! 


3 kommentarer:

  1. Tyvärr e de nog så med livet. Vi har ju nu bara 2 barn i dagis och en i skolan. har själv varit hemma i totalt 6 år med lite strö jobb på dagisar. Men nog måste jag säga att vi har de nog lyxigare nu när vi jobbar båda än när jag var hemma å levde på 750€/mån +barnbidrag. Hoppas du hittar nå jobb som du e nöjd med

    SvaraRadera
  2. Tror nog det blir riktigt bra, och litar nog på att jag hittar ett jobb jag trivs med. Har nu åtminstone två platser jag skall söka till.

    SvaraRadera
  3. Lycka till! Borde själv söka mig något nytt, tyvärr. Funkar nog inte att vi båda jobbar så vi är borta från barnen längre tider.

    SvaraRadera