12 augusti 2010

Uppföljningen

Domen var ju graviditetsdiabetes och nu var jag idag och fick fastevärdet kollat samt fick kostråd. Fastevärdet var 5,2 vilket är helt bra. Och kostråden var ganska långt de som jag följt härtills, utom då det där med växtfetter och lättare fetter - undvika animaliskafetter var rådet. Minska på kolhydtarer och äta långsamma kolhydrater - fullkorn m.m.

Fick exempel på dagens måltider och vareviga en innehåller nog kolisar allt mellan 20-60g. Och totala kolhydratintaget skall för en dag vara 160-230g.

Morgonmålet var till exempel;
  • 1-2 skivor fullkornsbröd eller 2-2,5 dl fullkornsgröt
  • 1-2 tsk växtmargarin eller olja,
  • 2 dl fettfri mjölk, fil eller yoghurt eller 2 dl bär/frukt
  • 1-2 skivor ost eller pålägg med lite fett
  • grönsaker
  • kaffe eller te
Så lite så har jag ju följt nu också men allt lätt är nog redigt fett och inget bröd. Istället oftast ägg i någon form och nötter.

Nu skall fastevärdet kollas en gång i månaden, och om det stiger över 5,5 skickas jag till näringsterapeut och får börja mäta sockret efter varje måltid. Så om sockret hålls lågt har jag bara en extra viktuppskattningskontroll på mödrapolin i vecka 36. Vilket är helt bra, hade lite önskat att jag skulle få gå på en sådan. Bara för säkerhets skull.

Sen kollades hjärtljuden, för att jag bad om det. De slog på 140 och SF måttet var inte 23-24 som läkaren fick det till förra veckan, utan 26 cm. Vikten hade gått ner 1 kg sen förra veckan, så allt bra. Vikten är inget att oroa sej för heller, så länge jag äter ordentligt och inte bantar är allt okej. Och bebisen tar nog det den behöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar