25 augusti 2010

Funderingar om framtida händelser 2 av 2

Det andra som jag funderar på är amningen. Efter två mycket olika amingsupplevelser så hoppas jag nu att jag lyckas amma i åtminstone sex månader. Inte för att jag tycker att det är något som jag måste göra, utan för att jag helt enkelt vill göra det. Och vet att jag nog kan om jag bara står på mej.

Jeremy helammade jag i sex veckor. Sen så kom han in i sex veckors ökningsperiorden, och jag som nybliven mamma blev aldelse ifrån mej. Och tog till flaskan med ersättning. Big mistake. Borde bara ha läst på lite då och inte senare. Sen ammade jag delvis i tre månader, vilket var helt okej – men skulle nog hellre ha helammat.

Vincent hade läpp- och käkspalt och amningen fungerade inte som den skulle, han fick inte ordentligt grepp och fick inte tillräckligt med mjölk i sej. Jag hade nog mjölk, vilket bevisades av att han fick mera mjölk av mej än från flaskan. Och med det att jag fortfarande hade mjölk ännu två veckor efter att jag slutat amma honom. Han fick flaska från tre veckors ålder, och jag slutade helt amma när han var sex veckor. På grund av spalten.

Nu vill jag amma. Nu tänker jag, banne mej, inte ge upp i första hand. Det finns hjälp att få när det är jobbigt, och nej det är inte ersättningsflaskan. Och det att inte mjölken ”räcker till” är en myt, oftast handlar det om fel grepp och för mycket flaska/tutt.


Imetystukilista
Amningshjälpen

3 kommentarer:

  1. Till det sista du skrev så måste jag bara kommenter att myt eller inte men min mjölk tog slut fast jag ammade o pumpade o ammade o pumpade... Böt ställningar, bör grepp, böt pump. O resultatet va varje gång några milli. Så jag måste ta till flaskan att W sku börja gå upp i vikt.
    Men det låter bra att du inte tänker ge upp, de sku int jag heller ha vila men va illa tvungen.. :)

    SvaraRadera
  2. Joo, det är sant. Det kan vara jobbigt att få igång det hela, och ibland lyckas det bara inte hur än man försöker. Det är ju ledsamt. :(

    Jag menade mera så att om man nu har ammat en tid och sen plötsligt känner att mjölken sinar så är det osannolikt att det gör det. Att det då handlar om fel i tekniken mera än det att allt plötsligt skulle vara slut.

    SvaraRadera
  3. iofs var ju W så hurja liten att de kan ju ha haft me d o göra oxå att de bara int funkade.. vet int..

    SvaraRadera