18 augusti 2010

En liten skillnad

Vi har nu med pappa försökt ha ganska likadana sätt med barnen. Och lyckats ganska bra med det. Mest skiljer sej nog nattandet, pappa läser den där "bara-en-saga-ännu", som sällan blir bara en, och springer med vattenglas till sängen. Medan jag läser max två sagor och vatten dricks inte mera nära man väl har lagt sej. Vilket idag ledde till lite delade åsikter. Men Jeremy somnade ändå på fem minuter.

Jag är den som är mera bestämd. Pappa kan t.ex. börja säga att pojkarna skall gå och lägga sej kl.19 men kvälsmålet plockar han inte fram förrän kl.20 och Jeremy somnar med hans taktik oftast kring kl.21.30. Vilket ibland betyder att Vincent somnar kring 22.00 eller senare.

Som tur vet jag att det är helt annorlunda när jag nattar. Nu har Jeremy sovit en god stund redan och Vincent somnar säkert inom en halv timme. Och pappas semester tar slut nästa vecka, så då är vi tillbaka till lite normalare sovtider.

När Jeremy var liten körde jag hårt för att vi båda skulle agera percis lika. Men har nog fått ge med, det fungerar ju bara inte. Vi har olika sätt och det är bara att acceptera det, och kanske också bra för barnen att lära sej det.

1 kommentar:

  1. låter ack så bekant, men här somnar nog sonen med pappa lika bra, bara mycket senare...

    Veronica

    SvaraRadera